werkverslag harley bobber

Hier wil ik een reportage maken van de bouw van mijn volgende Harley. Ik heb besloten dat dit een bobber moet gaan worden, omdat die nog in mijn collectie ontbreekt.

Ik ga proberen om hier zo uitgebreid mogelijk te vertellen waar ik mee bezig ben.

 

zondag 25 september:

op de harley dag bij central een bobber gezien die voor mijn gevoel mooi in verhouding was. Dus zo snel mogelijk een serie foto's gemaakt. Spaakwielen, een springer vork, geen voorspatbord en een zweefzadel dat is voor mij een mooie bobber.

maandag 26 september:

Het is vandaag mijn vrije dag. Das wel nuttig want dan kan ik hout gaan halen. Ik heb een plank gekocht van 5.40m lang waar ik de hele motor uit kan halen. Hij is netjes voor mij in 3 stukken gezaagd zodat hij in mijn auto past. Ook alvast mikado-stokjes gehaald want die moeten als spaken gaan dienen. Wel nog even de gekeurde ringen eraf schuren.

Verder heb ik een schets op ware grootte gemaakt zodat ik de verhoudingen makkelijk kan bepalen.

Ik ben met de wielen begonnen door planken te verlijmen en met de bovenfrees de ronding te maken.

dinsdag 27 september:

Verder met de wielen. Dit zal voorlopig nog wel even duren. Ik schat dat de wielen ongeveer 1/3 van de tijd in beslag zullen nemen. Begin wel een beetje ervaring ermee te krijgen maar het blijft veel werk.

het middenstuk gaat er straks nog volledig uit en de buitenkant word op de draaibank tot band gemaakt.

De velg en band worden in 2 helften gemaakt. Deze zet ik zolang met duvels in elkaar om de helften straks weer op precies dezelfde manier terug te kunnen zetten. In de binnenkant maak ik een sponning waar later de spaken in vast komen.

woensdag 28 september:

De twee helften van ieder wiel in elkaar gezet dmv de duvels, en zo in de draaibank gezet. Zo kan ik mooi de ronding van de band maken. De band moet wat boller zijn van een bopper. Nu de band zijn vorm heeft kunnen we het middenstuk uit het wiel frezen. Wat we over hebben is de band en velg.

Ook heb ik alvast hout verlijmd zodat ik morgen met het draaien van de naven kan beginnen.

donderdag 29 september:

velgen en band vandaag afgewerkt. De binnenkant nog wat ronder gemaakt en de rest netjes opgeschuurd. Daarna begonnen met het draaien van de naven. In de inkepingen komen straks de spaken te liggen.

zaterdag 1 oktober:

Vandaag kon ik beginnen met het spaken van mijn wielen. Hiervoor heb ik een hulpstuk gemaakt waar de naaf voor de helft in verzinkt. In de inkeping van de velg waar de spaken in komen heb ik kleine spijkertjes geslagen om de plaats van de spaken te bepalen. Eerst de mikado stokjes opgeschuurd om de gekleurde ringen eraf te halen. Onder de velg een stuk krant gelegd, zodat ik straks als de lijm droog is mijn velg van de houten plaat af kan halen. Om de spaken op de goede plaats te houden de gaten alvast opgevuld met kneedbaar hout.

zondag 2 oktober

deze dag het tweede wiel dezelfde behandeling gegeven als het eerste wiel. Dus aan 1 kant zitten de spaken erin. Ook heb ik in het eerste wiel de andere helft vastgelijmd en de laatste 16 spaken gemonteerd. Verder de ruimte in de velg tussen de spaken opgevuld met kneedbaar hout, om meer stevigheid te krijgen. Het begint al aardig op een wiel te lijken.

maandag 3 oktober

Vandaag het 2e wiel net zo ver gebracht als het 1e. Ook heb ik de naafdoppen op de draaibank gemaakt. Dit heb ik van beukenhout gedaan omdat vurenhout niet zo fijn draaid. Daarna aan het achterspatbord begonnen.

Dit word in 4 stukken gemaakt. Twee smalle en  twee brede. De smalle komen aan de zijkant en zijn wat hoger dan de binnenste. Alles is alvast een beetje uitgehold om het wiel er straks mooi in te laten draaien.

woensdag 5 oktober

De beide delen van het achterspatbord zijn tegen elkaar gelijmd. Daarna met mijn powerfile vorm gebracht in de buitenkant. Dit werkt lekker vlug met die machine maar ik heb naderhand nog wel veel handschuurwerk om de slijpsporen te wissen. De naafdoppen heb ik losgezaagd en bevestigd op de naven. De ruimtes tussen naaf en dop moeten nog wel uitgevult worden met kneedbaar hout.

vrijdag 7 oktober

vanavond ben ik begonnen met de achtervork die tot in de tank doorloopt. Dit is 1 van de moeilijkste onderdelen omdat hier de vorm gezet word voor de hele motor. Nu komt de tekening op ware grootte echt van pas. Door mijn onderdelen hierop te leggen kan ik goed de plaats en schuinte bepalen. Ook ben ik begonnen om de achtervorken alvast wat ronder te maken. Wat je hier niet ziet is dat ik wel 3x de achtervorken heb moeten maken voordat ze uiteindelijk kon gebruiken.

zaterdag 8 oktober

vandaag heb ik het achterspatbord afgewerkt. Ook de achterpatten, waar het wiel in vast komt te zitten zijn weer wat verder gedetailleerd. De onderplaat waar straks het blok op vastgezet gaat worden is afgeschuind en vastgezet aan de achtervorken.

Bij dit alles hou ik de tekening op ware grootte steeds bij de hand om de verhoudingen goed te houden.

Het begint al ergens op te lijken.

zondag 9 oktober

vandaag aan het volgende project begonnen. De tank moet gemaakt worden. Dit betekent de hele middag zagen kappen lijmen en schuren. Heel veel schuren. Nu komt mijn grote vriend de powerfile pas echt goed van pas. Ik heb de boel met duvels vastgezet zodat ik tussentijds de delen nog uit elkaar kan halen. Na een middagje stofhappen is de tank af. Het fijnere schuren komt later nog wel.

maandag 10 oktober

nu is het zadel aan de beurt. Uit 1 stuk gemaakt door te zagen, te kappen en te schuren.

Ik weet alleen nog niet precies hoe ik hem aan het frame vast ga maken. Dat moet wel stevig zijn want je moet wel op kunnen zitten.

vrijdag 14 oktober

De afgelopen dagen niet stil gezeten. De motor is aan de beurt en hiervoor moesten tekeningen gemaakt worden en hout gezocht. Ik was op zoek naar 3 mm triplex maar iedereen heeft 3.6mm en dat is veeeel te dik. Uiteindelijk toch gevonden. Van het blok moesten tekeningen gemaakt worden en dat kost wat tijd.

Gelukkig vond ik een blauwdruk van de panhead motor en die heb ik vergroot totdat ik de juiste maten had.

Heel veel stukjes hout gezaagd en die moeten tot de juiste maat teruggebracht worden.

Nog een paar dagen en dan weet ik of het een beetje lijkt.

zondag 16 oktober

verder met het motorblok. Het totale blok bestaat denk ik uit ongeveer 60 delen. Het is heel goed opletten om te zorgen dat de hele boel niet tordeert. De stangen heb ik op mijn draaibank gemaakt om er toch dat dikteverschil in te krijgen.

maandag 17 oktober

das pas echt balen. Vandaag het motorblok verder in elkaar gezet en tot de conclusie gekomen dat het blok veel te klein uit valt. Jammer. Mja kan er nog een week van zitten balen maar dat helpt ook niet. Gelijk maar aan een nieuw blok begonnen maar dan nu 20% groter. Dan maak ik mijn volgende motor maar 20% kleiner. Dan heb ik daar alvast een mooi blok voor. Voor dit nieuwe blok kan ik dan meteen nog wat details extra toevoegen

bouw black beaty